De overheid wil dat iedereen goede zorg krijgt. Daarom heeft de overheid wettelijk vastgelegd wat goede zorg inhoudt. En wat er moet gebeuren als mensen een klacht hebben over de zorg. Dit staat in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).
Door de nieuwe wet is een betere en snelle aanpak van klachten mogelijk. Zo kunnen mensen gratis terecht bij de klachtenfunctionaris van de zorgaanbieder. Die helpt mensen verder en probeert klachten snel tot goede oplossingen te brengen. Uit de praktijk blijkt dat een goed gesprek tussen de cliënt en de zorgaanbieder het beste werkt. De klachtenfunctionaris kan zo’n gesprek bevorderen.
Lost een gesprek met de zorgaanbieder of klachtenfunctionaris het probleem niet op? Dan biedt de wet een laagdrempelig alternatief: je kunt naar een onafhankelijke geschilleninstantie. Alle zorgaanbieders moeten bij een geschilleninstantie zijn aangesloten. Die doet een bindende uitspraak. Dit betekent dat beide partijen zich aan de uitspraak moeten houden. Je kunt dus niet in beroep.
CooL Bommelerwaard heeft een kwaliteitssysteem. Naast een intern klachtenproces, heeft CooL Bommelerwaard zich aangesloten bij onafhankelijke klachtenbehandelaar, namelijk Klachtportaal Zorg (adres- en contactgegevens staan onderaan deze pagina).
Als je klachten hebt over de zorg die je via CooL Bommelerwaard geleverd krijgt, kun je deze natuurlijk melden, zodat de klachten opgelost kunnen worden. Volg daarbij de volgende stappen:
Kantoorlocatie: zie website Klachtenportaal Zorg
E-mail: Info@klachtenportaalzorg.nl
Telefoon: 0228-322205 (op werkdagen van 9:00 tot 12:00)